Psychologia16 kwietnia, 2021by Sylwia Krajewska0Praktyka wdzięczności w codzienności

https://sylwiakrajewska.pl/wp-content/uploads/2021/04/1234-scaled-e1629817209652-1280x854.jpg

Wdzięczność pozwala budować więź z samym sobą, a przenoszenie myśli i emocji na papier pomaga rozładować stres. Już w trakcie samego pisania zyskujesz zupełnie inny pogląd na daną sprawę, nagle przestaje się ona wydawać tak ważna, trudna, beznadziejna czy smutna. Pisząc -zmieniamy perspektywę patrzenia na daną sytuację, dzięki czemu jesteśmy w stanie dostrzec zupełnie nowe rzeczy. Dzięki uzewnętrznianiu własnych myśli, lepiej poznaje się siebie i niejako zaprzyjaźniamy się ze sobą.

Wdzięczność pozwala celebrować teraźniejszość. Zwiększa pozytywne emocje płynące z doświadczania chwili obecnej. Wdzięczność to coś, co możemy podarować sami sobie. Wypływa z naszego wnętrza i jest w dużej mierze naszym wyborem (możemy być lub nie być wdzięczni w określonej sytuacji). Składnikiem poczucia wdzięczności jest docenienie tego co mamy, dostrzeżenie subiektywnej wartości tego co otrzymujemy od ludzi i świata, również od samych siebie. A pielęgnowanie w sobie poczucia wdzięczności jest ważnym składnikiem dobrego, szczęśliwego życia.

Odczuwanie wdzięczności pozytywnie wpływa na nasz stan emocjonalny, zdrowie i życie. A będąc wdzięcznym, zyskujemy wiele korzyści: poprawia nam się nastrój, obniża stres, podnosi odporność na stres, pozytywnie wpływa na poczucie własnej wartości, mamy więcej dobrych wspomnień, przyczynia się do poprawienia i pogłębienia związków międzyludzkich: przyjaźni, relacji rodzinnych, intymnych, pozytywnie wpływa na zdrowie: redukuje dolegliwości bólowe, obniża ciśnienie krwi, poprawia jakość snu. A osoby doceniające to co mają bardziej dbają o siebie.

Jak rozpocząć praktykę wdzięczności ?

Najważniejsze by zacząć małymi krokami. Zachęcam do zakupu “Dziennika wdzięczności“, z którym będzie najprościej praktykować. Żeby jednak za coś być wdzięcznym, musimy najpierw to dostrzec.
Dziennik wdzięczności” służy ku temu, by wyrobić w sobie nawyk codziennych małych kroków, codziennego notowania i podejmowania refleksji z danego dnia. Praktykowanie wdzięczności nie jest czasochłonne lecz wymaga systematycznego powtarzania. Nie wystarczy usiąść w wygodnym fotelu z ulubioną herbatą i raz spisać swoją listę wdzięczności. Należy ją praktykować każdego dnia, bo przecież codziennie nie brakuje nam nowych powodów do radości, szczęścia i spełnienia. Ważne by na chwilę się zatrzymać i zastanowić co dziś dobrego, miłego, pięknego mnie spotkało. Fajnie jest dostrzegać małe, drobne sprawy. To przecież z nich składa się nasza codzienność. Nie warto czekać na spektakularne wydarzenia, które spowodują, że poczujemy wdzięczność. Chodzi o codzienność, o prostotę, o uważność i refleksyjność. Wycisz się, pomyśl i zapisz; i tak codziennie – oto cała recepta. To zajmie Ci nie więcej niż 5 minut, a wzrost samopoczucia jest zauważalny od razu.
Im więcej dobra dostrzegasz w sobie i wokół siebie, zaczynasz je pomnażać.
A wraz z regularną praktyką wyrażania wdzięczności, zauważysz, że, takie rzeczy przychodzą Ci coraz łatwiej, a Ty zaczynasz dostrzegać ich coraz więcej. Dodatkowo, myśli pełne miłości i wdzięczności zaczną napływać do Ciebie także w ciągu dnia. Wtedy, gdy w zasadzie ich się nie spodziewasz.

Dobrym sposobem jest to by każdego dnia, kiedy kładziemy się już spać, zadać sobie pytanie Za co jestem dzisiaj wdzięczny?’.

Wielu osobom w praktyce sprawdza się prowadzenie własnego “Dziennika wdzięczności“, w którym zapisują swoje powody do wdzięczności. Dzięki temu to, co zapisują staje się dla nich ważne i mniej ulotne, a po za tym już po miesiącu takiej praktyki mają przed sobą całkiem obszerny spis wielkich i drobnych spraw, które przyniosły radość i powód do dziękowania i wdzięczności.

Dzięki praktykowaniu wdzięczności – żyje się w obfitości.
Polecam !

Sylwia Krajewska

Share

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie widoczny. Pola wymagane oznaczone gwiazdką *